Handwastips bij eczeem en andere huidaandoeningen

Als jij net als zovele andere Belgen kampt met een vorm van eczeem [1], krijg je tijdens deze periode mogelijk ook met meer stress te maken. Voortdurend je handen wassen en ontsmetten, kan je huid immers doen uitdrogen en eczeem verergeren. Een routine in drie stappen kan daarbij helpen: wassen, drogen, hydrateren.

“Regelmatig je handen wassen is belangrijk om vuil en mogelijk besmettelijke ziektekiemen van je huid te verwijderen. Voor patiënten met eczeem is het vooral belangrijk dat ze zorg dragen voor hun huid, niet alleen voor een goede huidhygiëne, maar ook om hun aandoening onder controle te houden en factoren die deze aandoening kunnen verergeren te vermijden”, aldus Mark Levenberg, dermatoloog en Senior Medical Director, US Medical Affairs, bij Pfizer Inc.

Volgens de CDC (Amerikaans Nationaal Agentschap voor Gezondheidsbescherming), is regelmatig je handen wassen een van de doeltreffendste manieren om ziekte te voorkomen[2] — en om anderen te helpen beschermen tegen virussen zoals COVID-19. Maar als je eczeem hebt, kunnen je handen geïrriteerd raken wanneer je ze te hard wast, te krachtig droogt of niet goed hydrateert, en dat kan mogelijk het eczeem verergeren of een opstoot veroorzaken, zegt dr. Levenberg. Daarom is het belangrijk om je handen te wassen volgens een vaste procedure die ze zo proper en zo gezond mogelijk houdt.

Gebruik de juiste zeep

Volgens dr. Levenberg zouden mensen met eczeem of andere huidaandoeningen het moeten overwegen om een milde zeep te gebruiken. Die is verkrijgbaar in vaste en vloeibare vorm. “Probeer bepaalde ingrediënten, harde zeep of parfum te vermijden”, beveelt hij aan. “Die kunnen je huid irriteren en de patiënten in kwestie kunnen niet alleen gevoeliger zijn voor irritatie, maar ook voor allergie.” Hij raadt ook aan je handen met lauw in plaats van warm of koud water te wassen, om verdere irritatie te vermijden.

Drogen, maar niet overdrijven

Het is belangrijk dat je je handen altijd droogt nadat je ze hebt gewassen, omdat ziektekiemen volgens het CDC gemakkelijker kunnen worden overgedragen op en door natte handen dan op en door droge[2]. Dr. Levenberg raadt mensen met een huidaandoening aan om hun handen voorzichtig droog te deppen met een schone handdoek, een papieren wegwerphanddoek of eventueel een handdroger met warme lucht. Hij licht toe: "Het is belangrijk om te proberen je handen niet te intens te drogen en te zorgen dat je niet te krachtig wrijft als je een handdoek van papier of textiel gebruikt, zodat je je huid niet beschadigt."

Altijd hydrateren

Nadat je je handen zachtjes hebt gedroogd, smeer je ze meteen in met een vochtinbrengend middel. Dr. Levenberg beveelt producten zoals zalven of crèmes aan, die dikker zijn en beter hydrateren. “Een zalf of crème is meestal iets zwaarder dan bijvoorbeeld een lotion en kan de huid iets beter verzachten en ze iets effectiever vocht laten vasthouden”, zegt hij.

Neem je eigen verzorgingsproducten mee

Voor mensen met eczeem en andere huidaandoeningen kan het handig zijn om hun zeep en vochtinbrengend verzorgingsproduct in een reisverpakking mee te nemen wanneer ze het huis verlaten, zegt dr. Levenberg. Zo kunnen ze precies dezelfde procedure blijven volgen met de producten die zij en hun huid gewoon zijn.

Maar als dat geen optie is, mag je best de producten gebruiken die op het moment zelf beschikbaar zijn. “Als je moet kiezen tussen je handen niet wassen omdat je je eigen zeep niet bij je hebt of ze wassen met een geschikte zeep die op dat moment beschikbaar is, dan hoor je ze te wassen”, zegt hij. “Wees liever voorzichtig en doe wat het beste is voor jezelf en voor de volksgezondheid.”

Het blijft altijd belangrijk om regelmatig en correct je handen te wassen. Nu iedereen de verspreiding van COVID-19 probeert te stoppen, is het volgens dr. Levenberg voor je algemene gezondheid cruciaal dat je je handen gezond houdt. “Zo kun je het risico dat je zelf wordt besmet of dat je anderen aansteekt, beperken en in het algemeen de gezonde barrièrefunctie van je huid trachten te behouden door je handen op de juiste manier te wassen”, zegt dr. Levenberg.

Referenties

[1] Atopisch eczeem komt vooral voor bij kinderen: 1 op 5 lijdt eraan. Maar ook 3% van de volwassenen heeft last van atopisch eczeem. https://www.gezondheidenwetenschap.be/richtlijnen/atopisch-eczeem-bij-volwassenen

[2] CDC, “Show Me the Science: How to Wash Your Hands”