Lifetime Achievement Trophy voor Pfizer België

Prestigieuze prijs uitgereikt door Flanders Investment & Trade

Brussel, 27 februari 2018 – Het farmaceutisch bedrijf Pfizer ontving vanavond de Lifetime Achievement Trophy 2018 van het Vlaams agentschap Flanders Investment & Trade. De trofee wordt jaarlijks uitgereikt aan een buitenlands bedrijf dat een uitzonderlijke bijdrage levert aan de Vlaamse economie en welvaart, onder meer via investeringen. Pfizer is sinds 1952 actief in België – en sinds 1956 in Vlaanderen – en vierde vorig jaar nog zijn 65e verjaardag. Met zijn vier internationaal erkende sites behoort Pfizer in België tot de wereldtop. Andere gerenommeerde bedrijven als BASF en Volvo Cars wonnen eerder al de trofee.

Meer dan 500 miljoen geïnvesteerd en 1000 nieuwe arbeidsplaatsen

Pfizer tekende voor een ambitieus investeringstraject de laatste jaren in de productie- en verpakkingssite in Puurs. Vandaar ook dat het Managing Director Luc Van Steenwinkel was die de Lifetime Achievement Trophy 2018 in ontvangst nam uit handen van Vlaams MinisterPresident Geert Bourgeois in naam van Pfizer. In zes jaar tijd investeerde het meer dan 500 miljoen euro in de site, middelen die onder meer gaan naar de groeiende biotechnologische productie. Naast de investeringen kwamen er meer dan 1.000 nieuwe arbeidsplaatsen bij in dezelfde periode, wat het totaal aantal werknemers op meer dan 2.000 brengt in de vestiging in Puurs. En de aanwervingen gaan door: in 2018 gaat Pfizer op zoek naar 300 nieuwe medewerkers. Daarvan zijn intussen al 50 vacatures ingevuld.

Investeren in de toekomst

“Ik draag deze Lifetime Achievement Trophy op aan de huidige medewerkers van Pfizer en alle vorige generaties. Het is een erkenning van hun harde werk en expertise. We zijn er enorm trots op!”, aldus Luc Van Steenwinkel, Managing Director van Pfizer Puurs. “Flanders Investment & Trade erkent hiermee onze bijdrage aan de levenskwaliteit van patiënten wereldwijd en aan de Vlaamse economie, tewerkstelling en welvaart. Een groot deel van onze investeringen gaat naar de productie en verpakking van ‘biologics’ (biotechnologische geneesmiddelen en vaccins). Het gaat overigens niet om een eenmalige investering, maar om een investeringstraject. De komende jaren hopen we op dit elan verder te gaan.”

30% van volume naar ontwikkelingslanden

In 2016 nog mocht Pfizer de Foreign Investment of the Year Trophy voor de regio ‘Americas’ in ontvangst nemen voor de investeringen in Puurs in haar Vaccines Plant, waar voornamelijk een biotechnologisch pneumokokkenvaccin wordt geproduceerd. De doses vaccin zijn integraal bestemd voor ontwikkelingslanden. In totaal is 30% van het geproduceerde volume in de site in Puurs bestemd voor ontwikkelingslanden via partners als Unicef, Gavi en de Bill & Melinda Gates Foundation. Van Steenwinkel: “Dat we kunnen bijdragen aan de toegang tot geneesmiddelen en vaccins voor patiënten in ontwikkelingslanden, zelfs in de meest afgelegen regio’s van de wereld, motiveert ons enorm.”

Wereldtop met 4 sites in België

Pfizer is sinds 1952 actief in België en sinds 1956 in Vlaanderen, het jaar waarin het startte met de bouw van zijn Logistics Center in Zaventem. Vorig jaar nog vierde Pfizer België zijn 65e verjaardag. Anders dan in andere landen heeft Pfizer in België alle stappen van het innovatieproces voor nieuwe geneesmiddelen in huis:

• De Health Hub in Elsene staat in voor het juridische, digitale en technische kader en alle nodige goedkeuringen op Belgisch en Europees niveau.
  • De Clinical Research Unit in Anderlecht werkt mee aan onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen. Het voert klinisch onderzoek uit in samenwerking met gezonde vrijwilligers (fase 1 klinisch onderzoek).
  • De hoogtechnologische site in Puurs produceert en verpakt meer dan 300 miljoen eenheden inspuitbare geneesmiddelen, vaccins en oftalmologische producten in een steriele omgeving voor patiënten in meer dan 170 landen.
  • Het Logistics Center in Zaventem is Pfizers mondiale logistieke draaischijf. Als grootste Pfizer-distributiecentrum wereldwijd zorgt het ervoor dat de 26.000 productreferenties van Pfizer zo snel mogelijk tot bij patiënten geraken over de hele wereld. Het staat jaarlijks in voor om en bij 3.500 luchtvrachtverzendingen naar 49 landen.

De sites staan internationaal hoog aangeschreven voor hun kwaliteitszorg en expertise en ze behoren elk tot de wereldtop in hun discipline. “Het is onder meer met onze arbeidsethiek en onze expertise dat we het verschil kunnen maken”, besluit Luc Van Steenwinkel.

Vlaams Minister-President Geert Bourgeois (l.) overhandigde de Lifetime Achievement Trophy voor Pfizer aan Luc Van Steenwinkel (r.), Site Leader van de productie- en verpakkingssite van Pfizer in Puurs.

Pfizer wint Lifetime Achievement Trophy 2018 (video)

Pfizer wint Foreign Investment Trophy 2016 - The Americas (video)

Over Flanders Investment & Trade, de Lifetime Achievement Trophy & de Foreign Investment of the Year Trophy

Flanders Investment & Trade (FIT) actively promotes sustainable international business throughout Flanders as a key element in the socio-economic development of the region. FIT accomplishes this by supporting Flanders-based companies in their international business ventures and by attracting foreign investors. FIT assists and encourages businesses across the Flanders region in their international endeavors and provides custom advice and support. Companies can call on the agency’s rich network of contacts both within the region and globally. FIT also offers financial support and information about the range of financial incentives available.

• Voor meer over internationaal zakendoen en investeren in Vlaanderen: www.investinflanders.com.
  • Voor meer informatie over Flanders Investment & Trade: https://www.flandersinvestmentandtrade.com/nl.
  • Voor meer informatie over de Foreign Investment of the Year Trophy en de Lifetime Achievement Trophy: https://www.foreigninvestmenttrophy.be/.

Over Pfizer en Flanders Investment & Trade

In 2016 won Pfizer de Foreign Investment of the Year Trophy in de categorie ‘The Americas’. ​ In 2018 won Pfizer de Lifetime Achievement Trophy.

Pfizer produceert en verpakt kwaliteitsvolle inspuitbare geneesmiddelen, vaccins en oftalmologische producten in de hoogtechnologische site in Puurs, bestemd voor patiënten in 172 landen. De site heeft daarmee een aanzienlijke impact op de gezondheid en levenskwaliteit van patiënten wereldwijd. De site in Puurs wordt erkend als expertisecentrum voor aseptische productie en verpakking binnen het internationale Pfizer-netwerk en daarbuiten. Er werken meer dan 2000 medewerkers. In 6 jaar tijd kwamen er 1000 nieuwe arbeidsplaatsen bij en Pfizer investeerde meer dan 500 miljoen euro in de site in Puurs. De site is al enkele jaren in volle expansie. Een groot deel van de investeringen gaat naar de productie en verpakking van zogenaamde ‘biologics’; biotechnologische geneesmiddelen en vaccins. Pfizer investeert in Puurs onder meer in vaccins, met een nieuwe eenheid voor vaccins, maar ook in een mini-plant voor ontwikkeling van nieuwe moleculen. Tenslotte gaan de middelen ook naar de uitbreiding van de productie- en verpakkingscapaciteit voor allerhande nieuwe geneesmiddelen.

Over Pfizer in België

Bij Pfizer wenden we wetenschap en onze wereldwijde middelen aan om de mensen behandelingen te kunnen bieden die hun leven verlengen en beduidend verbeteren. We streven ernaar om de norm te bepalen wat kwaliteit, veiligheid en toegevoegde waarde betreft bij het ontdekken, ontwikkelen en produceren van gezondheidsproducten, inclusief innovatieve geneesmiddelen en vaccins. Al meer dan 170 jaar willen we het verschil maken voor iedereen die op ons rekent.

Onder meer dankzij de expertise van het personeel en het academisch onderzoek van hoog niveau blijft Pfizer jaar na jaar investeren in België. Pfizer telt meer dan 4.000 werknemers in België. Pfizer heeft vier vestigingen in België waarmee het zijn Belgische en internationale activiteiten ondersteunt: in Anderlecht, waar de Pfizer Clinical Research Unit zich bevindt, in Elsene, het Belgische hoofdkwartier, in Puurs, één van de grootste productie- en verpakkingssites van Pfizer, en in Zaventem, met het internationaal Logistics Center.

Meer informatie kan u vinden u op www.pfizer.comwww.pfizer.be en op Facebook en Twitter.