Pfizer Puurs organiseert jobdag voor COVID-19 vaccin

De productie- en verpakkingssite van Pfizer in Puurs organiseert op zaterdag 19 september een jobdag gericht op technische profielen in een drieploegensysteem. De jobdag maakt deel uit van een nationale rekruteringscampagne ‘Word vaccinmaker’, waarbij het bedrijf op zoek gaat naar nieuwe ‘vaccinmakers’. Pfizer Puurs is namelijk één van de locaties waar een mRNA vaccin tegen SARS-CoV-2 kan geproduceerd worden, als de klinische onderzoeken succesvol zijn en de regelgevende goedkeuringen zijn toegekend.

Pfizer Puurs is één van de grootste aseptische productie- en verpakkingssites van Pfizer wereldwijd. In de hoogtechnologische site met een state-of-the art machinepark worden jaarlijks meer dan 400 miljoen doses van injecteerbare vaccins en geneesmiddelen geproduceerd. Deze worden ter plekke verpakt in onder andere ampoules, flesjes en spuiten. De geneesmiddelen die bij Pfizer Puurs worden gemaakt zijn bestemd voor patiënten in meer dan 170 landen wereldwijd, 30% van de productie is bestemd voor ontwikkelingslanden, in samenwerking met UNICEF, WHO, GAVI en NGO’s.

Jobdag

“Vandaag werken bij Pfizer Puurs al meer dan 2800 collega’s. Maar om te anticiperen op de eventuele productie van een mRNA vaccin tegen SARS-CoV-2 hier bij Pfizer Puurs, zijn we reeds voor de zomer een zoektocht gestart naar 150 nieuwe collega’s. Meer dan de helft van die nieuwe collega’s hebben we al gevonden. Vandaag zijn we nog steeds op zoek naar 75 bijkomende krachten, specifiek profielen die als ‘technisch operator’ willen werken in een drieploegensysteem. Daarom organiseren we deze jobdag”, aldus de Site Lead van Pfizer Puurs, Luc Van Steenwinkel.

Op zaterdag 19 september kunnen geïnteresseerden op een aantal uren tijd, met de nodige social distance en voorzorgsmaatregelen, kennismaken met het bedrijf en tijdens een ‘speeddate’ meteen een eerste jobinterview hebben. Inschrijvingen voor de jobdag verlopen via de campagnewebsite www.maakhetvaccin.be. “Pfizer Puurs is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Door dat succesverhaal zijn er veel mogelijkheden om bij ons te komen werken, en zo de levens van patiënten wereldwijd te veranderen. De mogelijke productie van een mRNA vaccin tegen SARS-CoV-2 hier in Puurs, is opnieuw een bewijs van onze expertise”, besluit Site Lead Luc Van Steenwinkel.

Klinische studie

Pfizer, samen met haar partner BioNTech, maakt gebruik van decennia aan wetenschappelijke expertise om een veilig en effectief mRNA-vaccin te ontwikkelen, testen en produceren om COVID-19 te helpen voorkomen. Fase 3 van de klinische studie is momenteel aan de gang, met meer dan 25.000 ingeschreven deelnemers. Afhankelijk van de resultaten van de klinische studies, voorzien Pfizer en BioNTech om al in oktober 2020 regelgevende goedkeuringen te kunnen verkrijgen.

Als alle goedkeuringen worden verkregen, verwachten de bedrijven momenteel om wereldwijd 100 miljoen doses te produceren tegen het eind van 2020, en mogelijk ongeveer 1,3miljard doses tegen eind 2021. De vaccinproductie voor de Europese Unie zal worden geproduceerd door de productiesite van Pfizer in Puurs en de prodcuctiesites van BioNTech in Duitsland. Vandaag zijn er al honderdduizenden dosissen gepre-produceerd bij Pfizer in Puurs, in afwachting van de resultaten van de klinische studie en de nodige regelgevende goedkeuringen.

Marie-Lise Verschelden Communication Manager Pfizer Belgium

Onder meer dankzij de expertise van het personeel en het academisch onderzoek van hoog niveau blijft Pfizer jaar na jaar investeren in België. Pfizer telt 3.300 werknemers in België, goed voor 3,6% van het totale personeelsbestand van Pfizer wereldwijd. Pfizer heeft vier vestigingen in België waarmee het zijn Belgische en internationale activiteiten ondersteunt: 1) Anderlecht, waar zich de Pfizer Clinical Research Unit bevindt. Dit is een volledig uitgerust fase 1-onderzoekscentrum. Met dat van New Haven (US) is het een van de twee fase 1 Pfizer-onderzoekscentra in de wereld, 2) Elsene, het Belgische hoofdkwartier, 3) Puurs, de productie- en verpakkingssite van Pfizer, en 4) Zaventem, het internationaal Logistics Center van Pfizer.