Pfizer Puurs schenkt aan het goede doel

Behalen van veiligheidsmijlpaal wordt gekoppeld een donatie voor een lokaal goed doel.

Puurs, 4 mei 2018 - Pfizer Puurs, de grootste productie- en verpakkingssite van Pfizer in Europa, produceert en verpakt dagelijks meer dan 1 miljoen en jaarlijks meer dan 300 miljoen inspuitbare vaccins en geneesmiddelen. In een grote vestiging in volle expansie is veiligheid van essentieel belang. D.m.v. een veiligheidsprogramma worden er binnen het bedrijf mijlpalen bepaald, bijvoorbeeld 150 dagen zonder ongeval. Wordt het vooropgestelde aantal dagen zonder ongeval gehaald, dan schenken de werknemers van Pfizer Puurs een geldsom aan het goede doel. In totaal doneerde Pfizer Puurs reeds 13 keer aan verschillende goede doelen.

Een veilige werkomgeving

Geneesmiddelenproducent Pfizer in Puurs startte meer dan 10 jaar geleden met haar ‘VIK’- veiligheidsprogramma. VIK staat voor ‘Veiligheid in de kijker’ en is gebaseerd op het behalen van veiligheidsmijlpalen. De veiligheid van de 2200 medewerkers is prioritair, zeker in een hoogtechnologische productie- en verpakkingssite die in sneltempo blijft groeien. In 7 jaar tijd investeerde Pfizer meer dan € 500 miljoen in Puurs en creëerde er meer dan 1000 arbeidsplaatsen. Reeds bij het onthaalmoment van die nieuwe medewerkers start de focus op veiligheid. Ook op de werven van de site, die nodig zijn voor capaciteitsuitbreidingen, is veiligheid essentieel, zowel wat de werkomgeving betreft, als de manier waarop er gewerkt wordt.

Donatie aan het goede doel

Dit voorjaar is er binnen Pfizer te Puurs opnieuw een veiligheidsmijlpaal behaald: 150 dagen zonder arbeidsongeval met werkverlet. Het behalen van zo’n mijlpaal wordt gekoppeld een donatie voor het goede doel. Voor de 13de keer op rij kiezen de eigen werknemers de non-profit instelling. Deze keer ontvangt vzw Blijdorp een cheque van € 3000 uit handen van de werknemers van Pfizer Puurs. Blijdorp is een zorgaanbieder voor kinderen, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking.

“Goede veiligheidsresultaten koppelen aan steun voor een lokaal goed doel, dat werkt.”, zegt Joris De Maeyer, directeur milieu, gezondheid en veiligheid bij Pfizer te Puurs. “Door het lokale karakter zijn heel wat Pfizer medewerkers via familie of vrienden betrokken bij de gekozen organisatie en dat maakt de emotionele verbondenheid groot. Het laat ons even stil staan bij het feit dat heel wat mensen onze hulp kunnen gebruiken. Dit veiligheidsprogramma loopt al meer dan 10 jaar en heeft absoluut zijn effect bewezen.”

VZW Blijdorp

Blijdorp is een zorgaanbieder die heel wat kinderen, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking ondersteunt. Met in totaal zeven afdelingen in Buggenhout en Dendermonde biedt Blijdorp o.a. buitengewoon kleuter-, lager en secundair onderwijs type 2, kortdurend of langdurend verblijf en individuele en/of klassikale therapieën aan kleuters en jongeren. Volwassenen wonen in leefgroepen of zelfstandig, krijgen er dagopvang en individuele psychosociale begeleiding. Blijdorp stelt daarbij de kwaliteit van leven en het geluk van de gebruiker centraal.

“Onze werking is heel divers en we verwelkomen dan ook elke donatie”, zegt Hilde Laget, directeur kwaliteit en organisatie van vzw Blijdorp. “We hebben deze Pfizer donatie specifiek gebruikt om één van onze keukens te renoveren. We zijn Pfizer dankbaar voor een vernieuwde keuken met een veilige kookplaat. Dat zet onze gasten en medewerkers aan tot extra kookmomenten.”

Eerder mochten onder andere G-Voetbal, 't Dolfijntje, De Steiger, De Pegode en De Schakel, allemaal vzw’s in de omgeving van Puurs, een Pfizer-cheque in ontvangst nemen.

Pfizer Puurs produceert en verpakt dagelijks meer dan 1 miljoen en jaarlijks meer dan 300 miljoen inspuitbare vaccins en geneesmiddelen. De hoogtechnologische site in Puurs is daarmee de grootste Pfizer-productiesite in Europa en de 2e grootste productiesite van Pfizer wereldwijd. Het bedrijf behoort tot de wereldtop in aseptische (steriele) productie en verpakking, en wil dat verschil blijven maken in het leven van patiënten wereldwijd. Bovendien is Pfizer Puurs de belangrijkste producent van vaccins (o.a. tegen pneumokokken) voor ontwikkelingslanden: het bedrijf produceert jaarlijks 100 miljoen vaccins die, in samenwerking met Unicef, Gavi en de Bill & Melinda Gates Foundation, ter beschikking gesteld worden aan ngo’s en patiënten in ontwikkelingslanden. Samen met de 3 andere vestigingen in België (Anderlecht, Elsene en Zaventem) zorgen 2.600 werknemers voor de export van steriele medicijnen en vaccins naar meer dan 170 landen. Meer informatie vind je op: www.pfizer.be.