Pfizer Puurs viert 1 jaar zonder arbeidsongeval met donatie aan Borgerstein

Opnieuw wordt veiligheidsmijlpaal gevierd met een schenking aan een lokaal goed doel.

Puurs, 9 januari 2019 – Pfizer Puurs produceert en verpakt dagelijks meer dan 1 miljoen en jaarlijks meer dan 375 miljoen inspuitbare vaccins en geneesmiddelen. Voor een hoogtechnologische productiesite als Puurs is veiligheid ontzettend belangrijk en niet evident. Zeker in de huidige context van constante groei, is 1 jaar zonder arbeidsongeval voor 2500 werknemers, wederom een mooi resultaat. Telkens wanneer er een mijlpaal zonder arbeidsongeval wordt genomen, mogen de werknemers van Pfizer in Puurs kiezen aan welk goed doel ze een geldsom schenken. Deze keer ontvangt vzw Borgerstein een cheque van € 3.000 uit handen van de werknemers van Pfizer.

Een veilige werkomgeving

Pfizer Puurs groeit en blijft de komende jaren groeien. In een hoogtechnologische vestiging in volle expansie is veiligheid van essentieel belang. Sinds 2007 wordt er d.m.v. het ‘VIK’-veiligheidsprogramma elke dag gewerkt aan de veiligheid en gezondheid van alle 2500 Pfizer werknemers. VIK staat voor ‘Veiligheid in de kijker’ en is onder andere gebaseerd op het behalen van veiligheidsmijlpalen. Reeds bij het onthaalmoment van nieuwe medewerkers start de focus op veiligheid. Ook op de werven van de site, die nodig zijn voor capaciteitsuitbreidingen, is veiligheid prioritair, zowel wat de werkomgeving betreft, als de manier waarop er gewerkt wordt. Dat kan gaan van intensieve veiligheidstrainingen, tot beschermkledij dragen, tot de juiste procedures volgen.

1 jaar zonder arbeidsongeval

In oktober 2018 is er opnieuw een veiligheidsmijlpaal behaald: 1 jaar zonder arbeidsongeval. Het behalen van zo’n mijlpaal wordt gekoppeld aan een donatie voor het goede doel. Voor de 14de keer op rij kiezen de eigen werknemers het goede doel. Eerder mochten onder andere Blijdorp, G-Voetbal, 't Dolfijntje, De Steiger, De Pegode en De Schakel, allemaal vzw’s in de omgeving van Puurs, een Pfizer-cheque in ontvangst nemen.

“Nu we zo hard aan het groeien zijn, blijft veiligheid een belangrijke prioriteit. De mooie resultaten van één jaar ongevalvrij koppelen aan steun voor een lokaal goed doel, dat loont.”, zegt Joris De Maeyer, directeur milieu, gezondheid en veiligheid bij Pfizer te Puurs. “Via familieleden of vrienden van onze 2500 medewerkers bestaat er vaak een grote betrokkenheid bij de gekozen organisatie. Dat maakt de donatie concreet en meer waardevol.”

Donatie aan Borgerstein

De non-profit instelling die deze keer werd gekozen is Borgerstein te Sint-Katelijne-Waver. In een volle zaal met cliënten van Borgerstein mocht Pfizer Puurs, tijdens de Nieuwjaarsreceptie, de cheque uitreiken. Deze vzw biedt ondersteuning en begeleiding aan volwassenen met een verstandelijke beperking. Zowel mensen met een ernstige als een lichte verstandelijke beperking kunnen in Borgerstein terecht voor gehandicaptenzorg, ouderenzorg en sociaal-economische tewerkstelling. Door de jaren heen heeft deze stichting expertise opgedaan met betrekking tot de ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking en een bijkomende problematiek zoals autismespectrumstoornissen, psychische of psychiatrische problemen, ernstige motorische problemen of problemen die te maken hebben met het ouder worden. Deze complexe vragen hebben nood aan een specifieke en multidisciplinaire benadering. En dat is precies de sterkte van Borgerstein. Ongeveer 330 mensen worden begeleid met collectieve woon- of dagondersteuning, individuele ambulante steun, en mobiele assistentie thuis of op de werkplek. Het betreft kwaliteitsvolle zorg op maat, met respect voor elk individu en met aandacht voor de behoeften van elke persoon.

Pfizer Puurs produceert en verpakt dagelijks meer dan 1 miljoen en jaarlijks meer dan 375 miljoen inspuitbare vaccins en geneesmiddelen. De hoogtechnologische site in Puurs is daarmee de grootste Pfizer-productiesite in Europa en de 2e grootste productiesite van Pfizer wereldwijd. Het bedrijf behoort tot de wereldtop in aseptische productie en verpakking, en wil een verschil blijven maken in het leven van patiënten wereldwijd. Daarnaast is Pfizer Puurs een toonaangevende producent van injecteerbare vaccins en anticonceptiva, waaronder een vaccin ter voorkoming van pneumokokkeninfecties bij kinderen en een injecteerbaar anticonceptiemiddel voor vrouwen in ontwikkelingslanden. In samenwerking met organisaties zoals Gavi, de Bill & Melinda Gates Foundation en de Children's Investment Fund Foundation produceert Pfizer jaarlijks miljoenen dosissen medicijnen en vaccins in Puurs. 1/3 van het totale volume van Pfizer Puurs is bestemd voor verzending naar ontwikkelingslanden.

Op de site van Puurs werken 2500 medewerkers die Pfizer-geneesmiddelen en -vaccins produceren en verpakken voor patiënten in meer dan 170 landen. Voor meer informatie: www.pfizer.be of op Facebook (Pfizer België) en Twitter (Pfizer België).